2014. január 10., péntek

Mikrofonok

Mihez használjuk apu tárcsázós telefonjából a mikrofont és mi mindenre jó egy sztereó kondenzátor mikrofon?

Régi szén mikrofonnal működő telefon
Ha telefon hangot akarunk beszéd rögzítésére, akkor elég a szén mikrofon a jó öreg Bell találmányából, de ha utca zajt akarunk rögzíteni, ahogy jönnek-mennek a buszok, járó kelők, akkor már fontos, hogy nagyon érzékeny legyen a mikrofonunk. Természetesen elengedhetetlen a megfelelő előerősítő, de ahhoz, hogy jól válasszunk típust, fontos figyelembe venni a felhasználásból adódó fontos szempontokat.

Ha csak egy trombitát szeretnénk rögzíteni, tökéletesen elég lesz egy dinamikus mikrofon a tölcsér elé.

Nyílván minél szélesebb tartományú, annál jobb minőségű lesz a felvétel, de egy láb dob esetében egy egyszerű ének-mikrofon nem lesz megfelelő. Itt a mély hangok érzékenysége a mérv adó. Egy ének rögzítéséhez már célszerű a nagy érzékenységű elektrosztatikus, azaz kondenzátor mikrofon. Vegyünk fel minden egyes nyál fröccsenést, levegő vételt, orrhangot és köhögést. Van, hogy jól jön ez is. Elengedhetetlen az ének felvételhez egy szűrő, amit a mikrofon előtt rögzítve felfogjuk a puffogó hangokat. Ezt pop-filter elnevezéssel dobták a piacra, ami egy sűrű szövésű háló gyakorlatilag felfeszítve egy keretre. Én csináltam ilyet harisnyából és virágtartó állványból. Ugyan azt értem el vele, mint a drágább társaival, csak nehezebben volt rögzíthető. Ha távolabb helyezett nagy érzékenységű mikrofonunk van, akkor ez talán nem szükséges.




Mikrofonok fajtái és alkalmazási területeik:


Akusztikai szempont szerint működésük határozza meg irány jellegüket.
  • Nyomás: gyenge membrán mozgás, csak a membránra ható nyomás határozza meg a működését, zárt üreg és rugalmas lemez.
  • Nyomás-gradiens: (sebességi mikrofon) Mindkét oldala szabad a membránnak.
  • Kombinált mikrofon: Az előző mindkét tulajdonsággal rendelkezik.


Elektromos működés mód:

  1. Elektrodinamikus elv: Erős mágneses térben a hanghullámok hatására elmozduló vezetőben feszültség indukálódik.
  2. Kiviteli alakok: szalag mikrofon és lengő tekercses mikrofon. A szalag mikrofon egy erős mágnesből és a mágnes résében egy 2-5 mikron vastagságú, 3-4 mm széles és különböző hosszúságú alumínium-szalag mozoghat. Rendkívül érzéketlen, még ma is használatos főleg olyan sport események közvetítésénél, ahol igen nagy a külső zaj. A lengő tekercses mikrofon a mai dinamikus mikrofonként emlegetett típus. Az előzőnél rugalmasabb membránra erősített tekercs mozog a mágneses résében. Érzékenysége kicsi.
Kondenzátor mikrofon szűrővel





  • Elektrosztatikus elv: Gyakorlatilag egy kondenzátor, amely a hanghullámok hatására változtatja kapacitását. Egy szilárd fém lap és egy membránból áll, ami arany, réz vagy alumínium bevonatú műanyag fólia. Az ezekre kapcsolt polarizáló feszültség (+48 Volt) változik a hanghullámok hatására, így változik a kapacitás nagysága ezzel a rajta levő elektromos töltés.
  • Piezoelektromos elv: Vannak olyan kristályok, amelyek felületén külső mechanikai hatásra elektromos töltés keletkezik (kvarc, turmalin, seignette-só, stb.) Két egymáson lévő kristály réteg hajlításakor az egyik megrövidül, a másik pedig megnyúlik, a kialakult potenciálok pedig összeadódnak. Ma már alig használják ezeket, stúdió technikában pedig egyáltalán nem.
  • Elektromágneses elv: Húros hangszereknél alkalmaznak ilyen elven működő felvevőket, ahol egy mágnes köré tekercselt vezetőben a húrok mozgása által indukált feszültség áramot hoz létre. Ez inkább „hangszedő”, mint a klasszikus értelemben vett mikrofon.
  • Kontaktmikrofon (szén mikrofon): A membrán mozgása ellenállás változást hoz létre. Ilyen volt a régi tekerő-számlapos telefonok kagylóiban is és még van talán a mai napig használt telefon fülkékben is.




Karakterisztika
Karakterisztika (gömb, 8-as, vese vagy ezek kombinációja): más szóval irány érzékenység, amit a mechanikai felépítése határoz meg. A növekvő frekvenciával a nyalábolási szög csökken, ezért a mikrofonoknál több más-más frekvencián mért karakterisztikát adnak meg.


  • Ha a membrán egyik oldala zárt, akkor gömb vagy vese karakterisztikájú a mikrofon.
  • Ha a membrán mindkét oldala szabad, akkor gömb vagy nyolcas a mikrofon irány jelleggörbéje.
  • Puska mikrofon az a nagyon éles nyalábolású vese karakterisztikájú mikrofon, amivel általában nagyobb távolságból „célozva” történik a felvétel. Ez köszönhető a hosszabb háznak, aminek a belseje különleges csillapító anyaggal van beborítva, hogy az oldalról beeső hangból minél kevesebb jusson el a membránig.




A mikrofonok alkalmazásához elengedhetetlen tudni, hogyan használjuk őket viselkedés és különböző beállítások szerint. Rögzíthetünk velük három csoportra bontott hangokat.
  • Dialógus, azaz emberi beszéd. Erre a célra felhasználhatók a magasabb minőségű mozgó tekercses mikrofonok, a Hi-Fi célra gyártott szalag mikrofonok és az elektretmikrofonok, ami egy mikroporttal kiegészítve hordozható is.
  • Zörej felvételekhez alkalmazott elsődleges követelmény a nagy érzékenység és a széles frekvencia sáv-átvitel. A fent említett mikrofonok bármelyike alkalmas, ha a kritériumoknak eleget tesz.
  • A zenei produkciók felvételéhez a mozgó tekercses és kondenzátor mikrofont alkalmazzunk. Ezt befolyásolja még, hogy milyen a zenei anyag, azaz milyen hangszerek szólalnak meg, továbbá, hogy milyenek a hang források elhelyezkedései. Ezekre pontos szabály nincs, de vannak alapvető megfontolások, amikre lehet támaszkodni az optimális megoldáshoz. Az egyik ilyen dolog a hang forrás és a mikrofon távolsága, amit teljes mértékben a hang tér akusztikája befolyásol (direkt és zengő energia viszonya). A mikrofon maximálisan olyan távolságra helyezhető el, ahol még a direkt energia dominál a zengő energiával szemben. Így határozzák ezt meg a fizikusok, akik a műszereikkel és számításaikkal észlelik a környezetet. Vagyis, olyan távol lehet a mikrofon, ahol a hang még nem „levegős”.

Összegezve tehát a mikrofonok kiválasztásánál vegyük figyelembe, hogy mit akarunk rögzíteni. Lehet ezt túlzásba vinni, egy akusztikus gitárból 5 mikrofonnal felvételt készíteni, de a játékot nem teszi élvezhetőbbé. Egy ilyen esetben jó, ha használunk maximum 3 mikrofont, de talán 2 is elegendő lenne. Egy közvetlen az akusztikus doboz elé téve a dobozból kifelé áramló hang irányában elhelyezve, egyet a gitár nyakához téve, ezzel a zörejeket hallhatóvá téve és egy, a távolabbi elhelyezéssel összefogható lágyabb hangzás elérésére elhelyezett mikrofonnal kaphatunk olyan hangzást, mintha előttünk játszana a művész. Itt a nagy érzékenység fontos, mivel nem erősített jelet rögzítünk, hanem akusztikus hangszert. Ellentétben egy elektromos gitár rögzítésénél, ahol az effekt-pedálból és különböző átalakítókból eredő hangot rögzítjük külön vonal-kimenetről plusz egy, a kombó-láda előtt elhelyezett dinamikus mikrofonnal, sokkal teltebb hangzást adhatunk vissza. Nézzük meg a gitár erősítő hátulján az adat lapot, hogy milyen frekvencia jelleg görbéje van, és ehhez mérten válasszunk hozzá mikrofont. Itt nem mérv adó a nagy érzékenység, mert a hangszóró előtt elhelyezve elegendő hang erősséget beállítva hallható lesz minden és jól fog szólni a felvételen is.

Egy dob felszerelés be mikrofonozására is lehet 30 mikrofont használni, de itt is vannak alapvető irányelvek. A láb dobra a reflex nyílás (ha van) elé helyezett mikrofon kellemes lüktető hangot ad. Itt a nagy feszített bőrön keletkező alacsony rezgés számú nagy légnyomás teszi intenzívebbé a hangot. Ha a pergő dobot hangosítjuk, lehet csak a felső káva mellett egy mikrofon, de lehet az alsó húros oldalhoz is egy mikrofon, amitől sokkal dinamikusabb lesz a leütés. Koncert hangosításkor nem jellemző, de stúdióban igen, hogy egy-egy távol elhelyezett tér mikrofonnal az egész szett hangját összefoghatjuk, hogy ne csússzon szét elemeire.

Ének felvétel akusztikai szigeteléssel
Minden hangszernek megvan a saját frekvencia sávja, amihez érdemes megválasztani a mikrofonunkat. Egy zongorának hatalmas skálán mozog a frekvencia tartománya, ide természetesen hasonlóan széles sávban érzékeny mikrofon javasolt, de ne legyen túl érzékeny, mert a billentyűk és a kalapácsok kopogása nem teszi élvezhetővé a játékot, ellenben a dinamikát meghatározhatja egy külső, érzékenyebb mikrofon.


Most már itt az idő, hogy készítsünk felvételt a kutya ugatásáról, a víz csobogásáról, majd beszédről, énekről és koncertező zenekarról is. Váltogatva a különböző mikrofonokat, rájöhetünk, hogy mit, hol és hogyan érdemes használni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése