
Hogy mi is kell hozzá?
Ne szaladjunk ennyire előre, talán egy picit az alapokat
ismerjük meg, ami nélkülözhetetlen egy énekszoba megépítéséhez!
Minden embernek jobb esetben egy nyílása van a fején, amin
hangot ad ki és ez a szája - orrot fújni nem tudsz beszéd közben :-) amiből
következik, hogy az ember egy mono hangszóró (a biológiai rezgéskeltésbe és érzékelésbe később merülnék bele). Ami
kijön belőled hang, már rendelkezik rezgésszámmal, sebességgel (A hang terjedési sebessége normál
páratartalmú, +15 °C hőmérsékletű levegőben 343 m/s). Ez gyakorlatilag egy
mechanikai rezgés, ami hullámként terjed (longitudinális hullám). A rezgésnek (továbbiakban
a hangról általánosságban) van frekvenciája, ami ha 20 Hz alatti, akkor
infrahangról, ha 20 000 Hz feletti rezgésszáma van, pedig ultrahangról
beszélünk. Ezeket az emberi fül nem érzékeli. A célunk, hogy a köztes
frekvenciákat rögzítsük minél tisztábban, jobb minőségben. Megtévesztő lehet
viszont, hogy ugyanazon hangnyomásnál (hangerősség, hangintenzitás) két
különböző magasságú hangot hangosabbnak/halkabbnak érzékeljük, bár a leképezett
hang ugyanolyan hangerejű. Nem elhanyagolható a hangszín és hangmagasság sem,
hiszen két különböző eredetű hangszer ugyanazon frekvenciájú hangjának más az
összetétele, spektruma. Ezekre nagyon jó programok vannak elemzéshez (pl; Sound
Forge – Spectrum Analysis).
A hang leképezésének a folyamata egy mechanikai rezgés más
fizikai folyamattá való átalakítása, babrálása, majd visszaállítása eredeti
formájába. Erre a legjobb példa a hanglemez (apu régi fekete bakelit lemezei).
Ebbe az igen nagy keménységű anyagba barázdákat nyomnak, amiket úgy képzeljünk
el, mintha egy V alakú völgyben a kiálló rögöket (hangnak megfelelő formával)
egyenletes mozgás közben egy tapintó tű elmozdításával (dinamikus vagy mágneses
hangszedővel) impulzusokat keltünk, amiket elektromossággá átalakítva – itt sok
elektromos kütyün megy keresztül, ahol már állíthatunk hangszínt, hangerőt,
stb. - továbbít egy mágnesnek. Ez már a hangszórónk része és szintén az
impulzusoknak köszönhetően a mágnes a membrán kimozdulását fogja okozni. Ezeket
a rezgéseket halljuk mi. Biztosan kipróbáltad már te is mit bír apu hifi-je. Ha
levetted a hangfal burkolatát láthattad, hogy a láda hangszórója épphogy nem
szakadt ki a helyéről. Rosszabb esetben kiszakadt, apu elverte érte a seggedet
és vihette javíttatni a hangszórót. Ha csak túlterhelted a hangszórót,
tekercselhették, ha a membrán is megszakadt (a régiek ugye papírból voltak gumi
perem nélkül) akkor lehet, hogy úgy sikerült tönkretenni, hogy már csak a téli
időszak melegítésére volt alkalmas a láda fa része. Ez tulajdonképpen az analóg
jel feldolgozása.
Mi most az egyszerűbb, olcsó megoldásokra szeretnénk
ráhangolódni. Napjainkban feltűnhetett már, hogy a sima VHS videó már drágább,
mint egy DVD lejátszó. Nagyon nem kell csodálkozni, keleten biztosan
szilíciumból van még a legutolsó domb is, ahonnan bányásszák ezt a temérdek
alapanyagot, amit a méregdrága gépekkel legyártanak és az olcsó munkaerővel
összeszereltetnek. Habár a világ 800 000 ipari robotjának a fele Japánban
található, tehát ami már nem „kínaji” az gagyi.
A hangot mi digitális formában szeretnénk leképezni,
rögzíteni. Ennek a folyamatnak van egy mintavételezési mélysége, ami lehetőleg
minél gyakoribb függőleges felbontást jelent. Pl; 8bit, 16bit, 24 bit. Ez minél
nagyobb, annál tisztább, recsegéstől mentes hangot hallhatunk majd vissza.
Gondoljunk bele, egy recsegő rossz minőségű adó-vevőn alig lehet érteni, amit a
főtörzs mond (bár gyakorlatból tudjuk, hogy mit akar).
Zenei fájloknál és lejátszóknál jellemzően találkozhattál a
„kbps” kifejezéssel. Ez a Kilobit/sec rövidítése. Vagyis hány ezer bit van
jelen egy másodpercen belül annál tisztább hangot hallhatunk vissza.
-
8kbit/s = telefon minőség
-
32kbit/s = nagyapa Sokol rádiójának a minősége
-
96kbp/s = FM rádió minősége
-
128kbp/s = magnókazetta minősége
-
256-320kbp/s = közelíti az Audio CD minőségét
Nem árt szólni pár szót a Hertz-ekről is.
Vegyünk például egy sima WAV típusú tömörítéstől mentes
hangot. Az adatlapján láthatjuk, hogy 44kHz-es hangról van szó. Korábban írtam
ugye, hogy az emberi fül 20Hz-20kHz-ig érzékel. A számítógép viszont az
amplitúdó alsó-felső végpontjának a mintavételezéséhez ezt duplán számolja,
tehát a te 44kHz-es hangod valóságban visszahallgatva csak 22kHz-es lesz.
Persze ez a tartomány is minél szélesebb, annál szebb hangokat kaphatunk
vissza, mert ez a tartomány alsó-felső határát kiszélesítve hallhatunk olyan
felharmónikusokat is, amiket nagyapa Sokol rádióján a műsorvezetőnek kellett
bemondania, hogy mit hallottál (volna).
A mai DVD
lemezek audio sávjai leggyakrabban 24bit-esek, míg egy házilag írott audio
lemez csak 16 bit-es. Ezek között a különbséget csak méregdrága
hangrendszereken fogod észrevenni, ezért nem is ezt céloznánk meg. Ugye minél
nagyobb a mintavételezésünk, annál több adatot fogunk rögzíteni, tehát a
helyigényünk is megnövekszik.
Nos, első körben ennyit fontos tudni magáról a hangról, amit
később rögzíteni szeretnénk és a számítógép segítségével fogunk majd
tekerni-csavarni, alakítgatni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése